Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1949-1969 (Creation)
Level of description
Collection
Extent and medium
707 inventarisnummers
Context area
Name of creator
Administrative history
Repository
Archival history
Naar aanleiding van de verjaring van tal van stukken in het zogenaamde tussenarchief werd beslist om een nieuwe inventaris op te stellen van de gemeentearchieven voor de periode 1797-1970 (1977 afhankelijk van de fusiebeweging). De cesuur wordt hier enerzijds gelegd op 1797 (Franse hervormingen) en anderzijds op de fusiegolf (nieuwe structuur onder Tongeren). De stukken in het fusiearchief worden daarbij gevoegd bij de stukken in het fonds van de Fusiegemeenten en de losse stukken. Hierdoor zullen de fondsen van de Fusiegemeenten en het Tussenarchief op termijn verdwijnen waardoor het volledige archief van de gemeente Berg te raadplegen zal zijn via deze ene toegang.
Betreffende deze periode wordt echter wel een afzonderlijke toegang voorzien voor de kerkfabrieken in het Fonds van de Kerkfabrieken (periode 1797-2005). De stukken die echter door de gemeente verzameld werden met betrekking tot de kerkfabrieken en de erediensten blijven in dit fonds.
Aansluitend wordt in deze inventaris ook verwezen naar de archieven die bewaard worden door de Provincie Limburg (periode 1796-1977). De volgende codes verwijzen naar zulke archieven :
BA = bouwvergunningen voor beroepen
BOU = provinciale dienst der gebouwen
MIL = milieuvergunningen
ML = monumenten en landschappen
PAT = gemeentelijk patrimonium (onroerende goederen)
PER = gemeentepersoneel
POL = politiereglementen
VEL = veldwachters
Wij wijzen er echter op dat dit overzicht van archieven, bewaard door de provincie, niet volledig is. Dossiers betreffende de fusies, dossiers in een bredere context, kadastergegevens, etc zijn niet vermeld. Het betreft uitsluitend dossiers die als dusdanig staan geklasseerd onder de desbetreffende gemeente.
Immediate source of acquisition or transfer
Content and structure area
Scope and content
Appraisal, destruction and scheduling
Accruals
System of arrangement
Voor het opmaken van de inventaris werd uitgegaan van het volgende schema om zoveel mogelijk aansluiting te bieden op het systeem zoals vermeld in de richtlijnen betreffende ordening en selectie, uitgevaardigd door het Algemeen Rijksarchief, en toegepast op het archief van de stad Tongeren voor de periode 1972-20… :
00 Algemeen
01 Bestuur
02 Organisatie en personeel
03 Beheer van het patrimonium
04 Financiën
05 Burgerlijke stand
06 Bevolking
07 Verkiezingen
08 Militaire zaken en oorlogen
09 Openbare orde en veiligheid
10 Milieubeheer
11 Openbare werken, openbare nutsvoorzieningen, ruimtelijke ordening en stedenbouw
12 Onderwijs
13 Cultuur, sport en recreatie
14 Lokale economie
15 Sociale voorzieningen en arbeidsreglementering
16 Voogdij over het OCMW en rechtsvoorgangers
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Het volledige archief dat gevormd of verzameld werd in de periode 1796-1970 door de gemeente Sluizen staat beschreven in deze inventaris. De stukken die vallen onder de wet van bescherming van de persoonlijke levenssfeer worden wel nominatief vermeld maar kunnen enkel met uitdrukkelijke toestemming worden geraadpleegd. Uitzonderingen kunnen er zijn voor bevoegde, bevoegd verklaarde of belanghebbende particulieren en instellingen en ambtenaren in functie van de uitoefening van hun ambt. Voorbeelden zijn de verslagen van de gemeenteraden en schepencolleges. De publiekelijke zittingen zijn openbaar. Gedeelten van het verslag van de zittingen ‘achter gesloten deur’ vallen onder de wet van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Betreffende de openbaarheid van de stukken die vermeld worden in deze inventaris verwijzen we tenslotte naar §.2. van het leeszaalreglement van het stedelijk archief.
Conditions governing reproduction
vrij te reproduceren mits bronvermelding, enkel fotografische reproductie
Language of material
- Dutch